Gå till innehållet. Gå till navigation

Språkteknologi.se

Personliga verktyg

Dialogsystem

Dokumentåtgärder
Dialogsystem är datorprogram som gör att man föra en mer eller mindre naturlig dialog med en dator, på svenska, engelska eller annat naturligt språk.

Tillämpningar

Den vanligaste typen av dialogsystem idag är de telfonbaserade talsystem som finns snart sagt överallt, t.ex. tidtabellsupplsyning, växeluppplysning eller svar på enkla frågor (FAQ). Telefontjänsten 90 200 är ett typiskt exempel.

En annan vanlig tillämpning är sk. chatbots, dvs. enkla animerade ansikten som finns hos flera myndigheter, föreningar och företag där man kan skriva frågor på svenska om verksamheten och få svar, ofta i form av en hänvisning till den sida som innehåller informationen. Sandra på tullen är ett typiskt exempel (http://www.tullverket.se).

av Arne JönssonSenast ändrad 2007-01-02 15:38
Nyheter
Skype pratar franska och tyska 2015-06-25
VR söker forskningssekreterare med erfarenhet av datadriven forskning 2015-06-25
Flera svenska centrum i Swe-Clarin 2015-06-02
Doktorand- och postdoktjänster i Göteborg 2015-06-02
Lektor i språkteknologi sökes till Helsingfors universitet 2015-06-02
Fler nyheter
« December 2017 »
Ti On To Fr
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
 

Driven av Plone, Open Source Content Management System

Denna webbplats följer följande standarder: