Gå till innehållet. Gå till navigation

Språkteknologi.se

Personliga verktyg
Du är här: Förstasidan Nyheter Webbaserad teknik förändrar förutsättningarna för språklärande

Webbaserad teknik förändrar förutsättningarna för språklärande

Dokumentåtgärder

I en ny avhandling från Göteborgs universitet, ”Language learning and technology – Student activities in web-based environments”, undersöker Linda Bradley hur studenter använder webbaserad teknik för språklärande. Avhandlingen består av fyra olika studier där hon undersökt hur studenter använder bloggar och wikisidor för att bland annat skriva texter och ge respons på andras texter.

I den ena studien undersöker hon användningen av en wiki som samarbetsplats för studenterna i en språkkurs. På wikin arbetade studenterna med kursuppgifter tillsammans med andra kursdeltagare. I den andra studien samarbetade studenterna kring skapandet av gemensamma texter på en wiki. De fick sedan ge respons på varandras texter. Syftet var att se hur samarbete relaterar till språklärande. Den tredje studien fokuserade på internationellt samarbete. På bloggar analyserade studenterna tillsammans med amerikanska studenter svenska dikter. Den fjärde studien undersöker vilka typer av kommentarer som studenterna får och ger, så kallade peer reviews, på en interkulturell wiki och deras reflektioner kring detta.

Resultatet visar att användning av wikisidor och bloggar ger möjlighet för omedelbar återkoppling, vilket är ett viktigt stöd i skrivprocessen. Webbaserad teknik gör också att studenterna kan producera saker i större omfattning och med större variation, och dessutom i samarbete med andra. Detta gör att de kan arbeta med språk på många sätt, både sett till form och innehåll.

Läs avhandlingen hos Göteborgs universitet.
av redaktionenSenast ändrad 2013-05-23 12:03

Driven av Plone, Open Source Content Management System

Denna webbplats följer följande standarder: